[Alacant] Crònica de la manifestació per l’educació pública

Sep 17, 2026 | País Valencià

A les sis de la vesprada, les escales de l’IES Jorge Juan —igual que va ocórrer a València i Castelló— començaren a omplir-se de docents, famílies i estudiants. Samarretes verdes, pancartes i consignes anaren ocupant, a poc a poc, l’espai públic. La convocatòria era molt més que el primer acte reivindicatiu del nou curs: era la demostració que la vaga educativa del curs anterior no ha tancat el conflicte.

Recordem que la vaga del professorat valencià, encara que estiga suspesa, no està desconvocada, i que les reivindicacions que l’havien provocada continuaven presents en començar setembre. A més, un dels elements clau, les assemblees dels centres, juntament amb les seues estructures de coordinació, continuen actives, amb l’experiència acumulada del curs passat.

La columna d’unes 8.000 persones avançà des de la plaça dels Luceros fins a l’Esplanada. Més enllà de la xifra concreta, el més significatiu era comprovar que el conflicte educatiu continuava tenint capacitat per a traure milers de persones al carrer tot just uns dies després de l’inici del curs.

Les reivindicacions continuen sent concretes: recuperació de les plantilles, reducció de les ràtios, cobertura immediata de vacants i substitucions, recursos per a una inclusió real, inversió en infraestructures, defensa de l’ensenyament en valencià i recuperació del poder adquisitiu perdut durant anys, entre altres. Són mesures enfocades a garantir que les filles i els fills de la classe obrera puguen tindre una educació de qualitat, amb unes condicions laborals adequades per a les i els docents.

La lluita continua i és més necessària que mai, ja que el professorat, a més de mantindre les seues reivindicacions, haurà de fer front a la nova llei inquisitorial del Govern valencià, en la qual s’estableix «una policia ideològica» amb la intenció de controlar allò que s’ensenya a les aules.

Totes les lluites obreres ens afecten a la resta de la classe treballadora, però potser ens siga més fàcil veure-ho en la lluita educativa, ja que repercuteix directament sobre les nostres filles i fills, com hem pogut comprovar recentment amb l’informe PISA.

La lluita docent és la lluita de tota la classe obrera i la lluita continua. Per això, hem d’estar pendents de les noves convocatòries per a donar suport a les companyes i els companys.

No anem a parar! Volem educació pública i de qualitat!



Castellano

ALICANTE, CRÓNICA MANIFESTACIÓN POR LA ENSEÑANZA PÚBLICA.

A las seis de la tarde del sábado 12 de septiembre, las escaleras del IES Jorge Juan, inicio de la manifestación en Alicante, —igual que ocurrió en València y Castelló— empezaron a llenarse de docentes, familias y estudiantes. Camisetas verdes, pancartas y consignas fueron ocupando, poco a poco, el espacio público. La convocatoria era mucho más que el primer acto reivindicativo del nuevo curso; era la demostración que la huelga educativa del curso anterior no ha cerrado el conflicto.

Recordamos que la huelga del profesorado valenciano, aunque esté suspensa, no está desconvocada, y que las reivindicaciones que la habían provocado continuaban presentes al empezar septiembre. Además, uno de los elementos clave, las asambleas de los centros, junto con sus estructuras de coordinación, continúan activas, con la experiencia acumulada del curso pasado.

La manifestación avanzó hacia la plaza de los Luceros y desde ahí hasta la Explanada. Miles de manifestantes demostrando que el conflicto educativo continúa teniendo capacidad para sacar miles de personas en la calle apenas unos días después del inicio del curso, con reivindicaciones como la recuperación de las plantillas, reducción de las ratios, cobertura inmediata de vacantes y sustituciones, recursos para una inclusión real, inversión en infraestructuras, defensa de la enseñanza en valenciano y recuperación del poder adquisitivo perdido durante años, entre otros. Son medidas enfocadas a garantizar que las hijas y los hijos de la clase obrera puedan tener una educación de calidad, con unas condiciones laborales adecuadas para las y los docentes.

La lucha continúa y es más necesaria que nunca, puesto que el profesorado, además de mantener sus reivindicaciones, tendrá que hacer frente a la nueva ley inquisitorial del Gobierno valenciano, en la cual se establece «una policía ideológica» con la intención de controlar aquello que se enseña en las aulas.

Todas las luchas obreras nos afectan al resto de la clase trabajadora, pero quizás nos sea más fácil verlo en la lucha educativa, puesto que repercute directamente sobre nuestras hijas e hijos, como hemos podido comprobar recientemente con el informe PISA.

La lucha docente es la lucha de toda la clase obrera. Por eso, tenemos que estar pendientes de las nuevas convocatorias para apoyar a las compañeras y los compañeros.

No vamos a parar! Queremos educación pública y de calidad!